Sinemada zaman normalinden daha hızlı akar. İnsanlar bunu hep unuturlar… Her sorunu çözümlersiniz, ses, müzik, metin ve sahne tamamdır. Bu dört sütundan oluşan yapınızın elemanları öne geçmek için ya da diğerlerine göre daha fazla öneme sahip olmak için birbirleriyle çatışmamalıdırlar. Eğer biri, diğerlerine göre önceliği ele geçirmişse bu kez de yönetmen bunun nedenini açıklamalıdır. ‘Şimdi müzik daha ön plana geçti, görüntü biraz arkada kaldı ama bunun farkındayım çünkü görüntüler zaten yeterince ritmik.’ Ya da, ‘şimdi müzik susup sessiz kalmalı çünkü gerçek hayattan aldığımız ses bu sahnede çok daha etkileyici. Ve sonra müzik tüm sesleri şekillendiriverir.’ İşte bu basit bir kuraldır, ama çoğu insan hala bunu ihlal eder.’ ‘Bir Hollandalı yönetmenden bu ülkede gördüklerini açıkça anlatmasını kimse beklememeli. Yoksa hemen ülkenin dışına atarlar. Bundan sonrası için sadece şunu söylemek istiyorum: Ya Hollanda’da ki şartlar değişecek ya da ben Hollanda’yı terk etmek zorunda kalacağım’ diyerek yaşadığı ülkeye meydan okuyan ve belgesel sinemanın kurucusu sayılan yönetmen Joris Ivens, Hollanda’nın dışında, Sovyet Sosyalist Cumhuriyet Birliği, Amerika, Çin, İspanya, Endonezya, Vietnam, Avustralya, Polonya, Çekoslavakya, isviçre ve Fransa’da çalışmaları yaptı.

 

(Hayalet Yayın, 2008)